Menu
Polityka prywatności
Ta strona korzysta z plików cookies. Zapraszamy do zapoznania się z naszą Polityką prywatności.

Polityka prywatności

Pliki cookie są niewielkimi plikami tekstowymi, które są wykorzystywane przez strony internetowe i zapisywane w pamięci Państwa urządzenia (np. komputera lub telefonu). Pliki te informują nas np. o tym, czy wcześniej odwiedzali Państwo naszą stronę internetową.

Standardowo pliki Cookie są wykorzystywane aby:

  • usprawnić działanie stron internetowych i dostarczyć bardziej spersonalizowaną treść,
  • uprościć działanie stron internetowych,
  • monitorować ruch na stronach internetowych, aby lepiej zoptymalizować stronę.
Wykorzystywane przez nas pliki cookie są bezpieczne i nie powodują żadnych zmian w oprogramowaniu na Państwa urządzeniach.

Podczas przeglądania naszych stron internetowych mogą Państwo zablokować lub usunąć pliki cookies wykorzystując do tego ustawienia Państwa przeglądarki. W zależności od tego z jakiego urządzenia Państwo korzystają, metody konfiguracji plików cookie mogą się różnić i z reguły będą opisane w menu pomocy (lub instrukcji do obsługi urządzenia).

Informacje na temat zmian w plikach cookie w najpopularniejszych przeglądarkach znajdą Państwo poniżej:

Naciśnij aby zamknąć

Pierwsze spotkanie polskiej branży car sharing

spotkanie-branzy-cs-17032017

Przedstawiciele blisko 20. podmiotów tworzących rodzący się polski rynek car sharing spotkali się dziś w Warszawie w kancelarii DLA Piper. O doniosłości wydarzenia niech świadczy fakt, iż zarówno firmy prywatne, jak i przedstawiciele samorządów reprezentowani byli w randze prezesów, członków zarządu i dyrektorów. W spotkaniu zorganizowanym przez DLA Piper i nas samych udział wzięli:

  • samorządy: Warszawa, Kraków i Poznań;
  • biznes: 4 Mobility, Traficar, Panek, Egis Projects, Arriva, Enigma, mLeasing, LeasePlan, ELMO Car Sharing, Polkomtel, PayU, Smart City Polska, Frost & Sullivan, PKF Consult i DLA Piper;
  • organizacje pozarządowe: Fundacja Polska Parkuje i Instytut INSTIGOS.

Było to pierwsze tego typu spotkanie w Polsce, a poświęcone z jednej strony możliwościom współpracy samorządów i biznesu we wdrażaniu schematu car sharing w polskich miastach, a z drugiej zagadnieniom prawnym, regulacyjnym i podatkowym kluczowym dla świadczenia usług współużytkowania samochodów w Polsce.

Ponieważ miasta i lokalne społeczności odnoszą wiele korzyści z funkcjonowania systemów car sharing (m.in. obniżony wskaźnik motoryzacji, mniejszy ruch samochodowy, mniejsza presja parkingowa, uwolniona przestrzeń miejska, czystsze powietrze, lepsza utylizacja zasobów za sprawą ekonomii współdzielenia), a świadomość na ich temat jest na rodzącym się dopiero rynku jeszcze niewielka, padła propozycja, aby polska branża car sharing zrzeszyła się.

Jest bowiem bardzo ważne, aby zjawisko car sharingu zostało właściwie zrozumiane przez osoby odpowiedzialne za mobilność tak na poziomie centralnym, jak i lokalnym. Nie mniej istotne jest także upowszechnianie rozwiązań car sharing wśród mieszkańców miast. Przykładowo, w Niemczech sam tylko car sharing swobodny (tzw. free-floating) obecny jest już w ponad 10. miastach, czyniąc ten rodzaj mobilności dostępnym dla nawet 10 milionów użytkowników.

Wnioskiem z dzisiejszego spotkania wydaje się fakt, iż udane wdrażanie usług car sharing w polskich miastach wymaga raczej zasad wolnorynkowych, analogicznie do funkcjonowania rynku taxi, mniej zaś tworzenia lokalnego monopolu dla jednego operatora wybranego przez samorząd w toku przetargu. Zainteresowanie biznesu świadczeniem usług car sharing jest bowiem tak duże, że rynek ten spokojnie funkcjonował będzie na zasadach konkurencji, z korzyścią dla wszystkich.

Rolą samorządu byłoby zaś właściwe uregulowanie rynku car sharing, określenie zasad jego funkcjonowania, w tym standardów/warunków do spełnienia przez operatorów usługi czy uchwalenie przywilejów w ruchu miejskim (np. zryczałtowanej opłaty parkingowej, dedykowanych miejsc postojowych, prawa poruszania się bus-pasami czy wjazdu do obszarów zastrzeżonych dla transportu zbiorowego) oraz lobbowanie na ich rzecz wśród radnych miejskich.

>>> SZERZEJ O CAR SHARINGU I NASZ TEST 4MOBILITY