Ministerstwo Infrastruktury przygotowało projekt, zgodnie z którym prawo jazdy mogłyby uzyskać osoby już od 17. roku życia. Planowana zmiana jest odpowiedzią na dyrektywę Unii Europejskiej z marca 2023 roku, a jej głównym założeniem jest przygotowanie młodych kierowców do odpowiedzialnego i bezpiecznego poruszania się po drodze. Aktualnie prawo jazdy kat. B dla 17-latków jest wydawane w wielu europejskich krajach, m.in. Francji, Holandii, Niemczech, Danii, Estonii i Austrii. Dla przypomnienia — takie przepisy obowiązywały również na terenie Polski do 2002 roku.
Prawo jazdy dla młodych kierowców — wymagania i ograniczenia
Uzyskanie prawa jazdy przez 17-latka wiąże się ze spełnieniem kilku podstawowych warunków:
- przedstawienie pisemnej zgody rodziców lub opiekunów prawnych,
- ukończenie kursu na prawo jazdy,
- zdanie państwowego egzaminu teoretycznego i praktycznego.
Młodzi kierowcy, mimo uzyskania prawa jazdy, będą podlegać pewnym ograniczeniom, których celem jest zapewnienie bezpieczeństwa zarówno samemu kierowcy, jak i pozostałym uczestnikom ruchu drogowego. Prawo jazdy kat. B uprawnia 17-latka do kierowania pojazdem:
- wyłącznie na terytorium Polski (do czasu ukończenia 18 lat),
- o maksymalnej mocy silnika do 70 kW (około 95 KM),
- w towarzystwie pasażera siedzącego na przednim siedzeniu przez okres 6 miesięcy (jednak nie dłużej niż do momentu ukończenia 18 lat).
Co ważne, w projekcie zaznaczono, iż pasażerem może być osoba, która:
- ukończyła 24 lata i posiada prawo jazdy kat. B co najmniej 5 lat,
- w ciągu ostatnich 5 lat nie podlegała zakazowi prowadzenia pojazdów,
- nie znajduje się pod wpływem alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu.
Prawo jazdy 17-latka będzie opatrzone specjalnym kodem, informującym o ograniczonym zakresie uprawnień. Warto wspomnieć, iż to na młodym kierowcy spoczywa odpowiedzialność weryfikację wieku, uprawnień, niekaralności i stanu trzeźwości pasażera. Prowadzenie pojazdu bez spełnienia określonych wymagań będzie traktowane jako jazda bez uprawnień!
Każdy młody kierowca, po ukończeniu 18. roku życia zostanie również objęty standardowym 2-letnim okresem próbnym, podczas którego będą obowiązywać następujące przepisy:
- bezwzględny zakaz spożywania alkoholu i innych substancji odurzających – 0,00 promila lub natychmiastowe odebranie prawa jazdy,
- ograniczenie prędkości: 50 km/h w obszarze zabudowanym, 80 km/h poza obszarem zabudowanym i 100 km/h na autostradach i drogach ekspresowych dwujezdniowych (te limity obowiązują nawet jeśli oznakowanie drogi pozwala na szybszą jazdę),
- zakaz wykonywania przewozu osób w celach zarobkowych lub w charakterze okazjonalnym,
- wydłużenie okresu próbnego o kolejne 2 lata w przypadku popełnienia dwóch poważnych wykroczeń w czasie obowiązywania okresu próbnego (np. spore przekroczenie prędkości).
Planowane są również obowiązkowe kursy i szkolenia dla młodych kierowców, które miałyby być przeprowadzone po upływie 4 miesięcy od dnia rozpoczęcia okresu próbnego, ale nie później niż przed upływem 12 miesięcy do dnia jego zakończenia. To kurs dokształcający w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz praktyczne szkolenie w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym.
Kurs na prawo jazdy dla 17-latków — jaką szkołę wybrać?
Jeśli nowe przepisy zaczną obowiązywać w Polsce, 17-latkowie będą musieli stanąć przed wyborem szkoły jazdy. Należy zwrócić uwagę na doświadczenie i renomę lokalnego ośrodka. Polecamy A&ATUT z Poznania, gdzie kursanci mogą liczyć na indywidualne podejście, przyjazną, bezstresową atmosferę oraz wiele udogodnień, w tym m.in. płatności ratalne, kurs teoretyczny w trybie online czy elastyczny grafik jazd. Dodatkowo 2 godziny jazdy w ramach kursu odbywają się sportowym Mustangiem Cabrio!
Prawo jazdy dla 17-latków — od kiedy będzie dostępne?
Niestety nie ma jeszcze żadnej oficjalnej daty. Według optymistycznych założeń nowe przepisy miałyby zacząć obowiązywać pod koniec 2025 roku. Patrząc na to bardziej realistycznie, nowelizacja może zostać wdrożona na przestrzeni kilku kolejnych lat. Projekt aktualnie jest w fazie konsultacji, a cały proces legislacyjny może trochę zająć i wymagać dodatkowych poprawek.
Artykuł zewnętrzny.