
W swoich raportach cyklicznie analizujemy ogólnopolskie ramy prawne dla postoju pojazdów, jak również badamy parkingowe uwarunkowania w przepisach na poziomie lokalnym (miast). Dzięki temu potrafimy wskazać optymalne warunki dla otoczenia regulacyjnego parkowania zarówno na poziomie przepisów krajowych, jak i prawa lokalnego.
Jest to tym ważniejsze, że obowiązujące w Polsce przepisy pozwalają już co prawda wprowadzić tzw. „śródmiejskie strefy płatnego parkowania”, które mogą obowiązywać przez cały rok i dodatkowo przy wyraźnie zwiększonych opłatach parkingowych, jednak wyłącznie w sytuacji, gdy dotychczasowe rozwiązania nie zdały rezultatu, i nie jest spełniana ustawowa funkcja stref płatnego parkowania. Oznacza to, że zmiany w zakresie miejskich polityk parkingowych czy zasad funkcjonowania lokalnych stref płatnego parkowania wymagają dokładnego i rzetelnego procesu analitycznego.
Ogólnopolskie zasady funkcjonowania stref płatnego parkowania to jednak dalece nie wszystko, co ma wpływ na kształtowanie miejskiej rzeczywistości parkingowej. Jako podmiot specjalizujący się w zagadnieniach parkingowych, zwracamy także uwagę na inne aspekty regulujące ten obszar, m.in.:
- ustanawiane lokalnie zasady funkcjonowania stref płatnego parkowania, np. w zakresie ich zasięgu terytorialnego, wyznaczania stref o zróżnicowanej wysokości opłat, polityki abonamentowej dla mieszkańców i innych użytkowników;
- lokalną politykę transportową, przykładowo wyłączającą z ruchu poszczególne obszary miasta, dopuszczającą określone typy pojazdów do jazdy bus-pasami, czy ustanawiającą przywileje dla różnych typów pojazdów czy użytkowników drogi;
- uwzględnienie potrzeb sektora logistyki miejskiej, tj. usług kurierskich i coraz bardziej popularnych dostaw jedzenia czy zakupów, które w dużych miastach stanowią prawdziwe wyzwanie dla zorganizowanego ruchu i postoju pojazdów;
- zasady egzekwowania przepisów prawa w zakresie postoju pojazdów i wnoszenia opłat za postój;
- uwzględnienie celów strategicznych polegających na minimalizowaniu negatywnych skutków nadmiernego poziomu motoryzacji indywidulanej (np. zabór przestrzeni, zanieczyszczenie powietrza, nadmierny hałas, obniżone bezpieczeństwo publiczne, niska jakość przestrzeni publicznych);
- wymiar społeczny parkowania, który z całą pewnością należy uwzględnić wprowadzając zmiany w politykach parkingowych.
Parkowanie w miastach to zagadnienie wieloaspektowe. Zachęcamy do patrzenia na nie w ten sposób oraz zapraszamy do współpracy.