Menu
Polityka prywatności
Ta strona korzysta z plików cookies. Zapraszamy do zapoznania się z naszą Polityką prywatności.

Polityka prywatności

Pliki cookie są niewielkimi plikami tekstowymi, które są wykorzystywane przez strony internetowe i zapisywane w pamięci Państwa urządzenia (np. komputera lub telefonu). Pliki te informują nas np. o tym, czy wcześniej odwiedzali Państwo naszą stronę internetową.

Standardowo pliki Cookie są wykorzystywane aby:

  • usprawnić działanie stron internetowych i dostarczyć bardziej spersonalizowaną treść,
  • uprościć działanie stron internetowych,
  • monitorować ruch na stronach internetowych, aby lepiej zoptymalizować stronę.
Wykorzystywane przez nas pliki cookie są bezpieczne i nie powodują żadnych zmian w oprogramowaniu na Państwa urządzeniach.

Podczas przeglądania naszych stron internetowych mogą Państwo zablokować lub usunąć pliki cookies wykorzystując do tego ustawienia Państwa przeglądarki. W zależności od tego z jakiego urządzenia Państwo korzystają, metody konfiguracji plików cookie mogą się różnić i z reguły będą opisane w menu pomocy (lub instrukcji do obsługi urządzenia).

Informacje na temat zmian w plikach cookie w najpopularniejszych przeglądarkach znajdą Państwo poniżej:

Naciśnij aby zamknąć

Huby Mobilności, czyli gdzie parkować pojazdy współdzielone

hm_3pb

W miejsce nieefektywnego parkingu – efektywne Huby Mobilności z dostępem do wielu usług współdzielonej mobilności. Rozwiązanie takie w 2020 roku zaoferują Mobilne Miasto i platforma VOOOM.

Smart mobility?

Praktycznie na wszystkich typach nieruchomości – zarówno tych komercyjnych, jak biurowce, centra handlowo-usługowe czy hotele, na osiedlach mieszkaniowych, jak i na nieruchomościach publicznych, np. przy urzędach, dworcach czy uczelniach – znajduje się znaczna liczba miejsc parkingowych dla samochodów. Jak wiemy z badań[1], auta prywatne zaparkowane są średnio przez 95% czasu, podróżuje nimi średnio niewiele więcej niż jedna osoba (w Warszawie to 1,3 osoby[2]), a każdy z takich pojazdów zajmuje 12-15 m2 cennej powierzchni wytwarzając przy tym wszystkim spaliny. Nie można nazwać tego stanu rzeczy rozwiązaniem na miarę XXI wieku, tym bardziej w kontekście złej jakości powietrza, którym oddychamy, oraz szybko postępujących zmian klimatycznych.

Nowe zastosowanie dla miejsc parkingowych

Nic zatem dziwnego, że wraz ze wzrostem świadomości na temat negatywnych skutków tzw. motoryzacji indywidualnej – czyli najprościej mówiąc zagęszczenia i natężenia ruchu generowanego przez auta prywatne (wskaźniki motoryzacji indywidualnej w największych polskich miastach to 600-700 aut na każdy 1000 mieszkańców[3]) – poszukuje się sposobów na zmianę nawyków komunikacyjnych na bardziej zrównoważone, a przy tym na nowe zastosowanie dla miejsc parkingowych przy nieruchomościach. I w tym miejscu pojawia się tzw. współdzielona mobilność – czyli pojazdy, z których możemy korzystać, jak z „własnych”, tj. na wyłączność, jednak tylko wtedy, gdy ich rzeczywiście potrzebujemy, bez konieczności ich posiadania, przechowywania, utrzymywania i ponoszenia związanych z tym wysokich, stałych kosztów. A w czasie, gdy my z nich nie korzystamy, służą innym osobom (pracownikom, klientom, mieszkańcom) zaspokajając ich potrzeby przemieszczania się bez konieczności posiadania auta. Przykładowo, tylko jedno auto carsharingowe potrafi zastąpić aż 7-11 aut prywatnych[4].

Popularny i efektywny sharing

Na jeden współdzielony pojazd przypada w Polsce co najmniej 90 użytkowników[5]. A cały sharing w naszym kraju to blisko 3,4 mln zarejestrowanych użytkowników, którzy w ponad 70 miastach korzystać mogą z 37 tys. współdzielonych pojazdów – nie tylko samochodów, których jest 3,6 tys., ale też rowerów (24,7 tys.), elektrycznych hulajnóg (7,2 tys.) oraz elektrycznych skuterów (1,5 tys.). Jeśli zestawimy liczbę 90 osób przypadających na jeden pojazd sharingowy z 1-2 osobami przypadającymi na auto prywatne, a do tego dodamy fakt, że pojazd współdzielony wykorzystywany jest każdego dnia przez wiele osób, dojdziemy do oczywistego wniosku, że współdzielenie mobilności jest dużo bardziej efektywnym, ekonomicznym i ekologicznym sposobem przemieszczania się. Na poparcie tezy o ekologiczności wskazać należy, że ponad 90% pojazdów dostępnych w usługach sharingowych w Polsce to pojazdy bezemisyjne napędzane siłą mięśni (62%) lub napędem elektrycznym (30%). Nie emitują one ani spalin, ani hałasu.

Wiele usług mobilności w jednym miejscu

Wobec wskazanych powyżej okoliczności pojawia się teraz pytanie – jak zapewnić dostęp do usług współdzielonej mobilności na nieruchomości oraz gdzie je ulokować. Z tym drugim zagadnieniem nie powinno być większych kłopotów, albowiem podaż miejsc i przestrzeni parkingowych tak na nieruchomościach prywatnych, jak i publicznych, jest co do zasady – poza nielicznymi wyjątkami – duża. Łatwo wyobrazić więc sobie sytuację, w której niewielki fragment nieruchomości, np. kilka miejsc parkingowych wykorzystywanych dotychczas jako mało efektywny sposób przechowywania aut prywatnych, przeznacza się pod stworzenie Hubu Mobilności – miejsca, w którym spotykają się różne usługi współdzielonej mobilności służące korzystającym z nieruchomości pracownikom, najemcom, klientom, usługodawcom czy okolicznym mieszkańcom.

Czym jest Hub Mobilności?

Hub Mobilności to wydzielona i specjalnie zaaranżowana na nieruchomości przestrzeń, na której udostępniane są różne pojazdy współdzielone oraz dodatkowa infrastruktura. Znajdują się w nim różne pojazdy wypożyczane „na minuty” za pośrednictwem aplikacji na smartfona – np. rowery, e-hulajnogi, e-skutery, auta czy inne nowatorskie pojazdy – jak również dodatkowa infrastruktura, choćby stojaki, meble miejskie czy też urządzenia do ładowania lub wymiany pakietów baterii w różnego rodzaju urządzeniach transportu osobistego. Hub Mobilności jest więc miejscem, które gromadzi cały pakiet usług współdzielonej mobilności wzbogacając tym samym ofertę transportową nieruchomości, podnosząc jej wartość i atrakcyjność.

Korzyści dla nieruchomości

Usprawniona mobilność i lepsze skomunikowanie nieruchomości z otoczeniem to więcej klientów, najemców, mieszkańców oraz gości. Huby Mobilności otwierają nowy rozdział w dostępie nieruchomości do usług nowoczesnej, współdzielonej mobilności – jako opcji uzupełniającej już istniejące, tradycyjne sposoby przemieszczania się: komunikację miejską, mobilność aktywną (podróże piesze i rowerowe) czy własny samochód. „Dobrze skomunikowane budynki i miejsca zawsze należały do najcenniejszych, ale branża nieruchomości była dotychczas bierna pozostawiając kontrolę w tym względzie publicznym dostawcom transportu i infrastruktury” – możemy przeczytać w najnowszym raporcie Emerging Trends in Real Estate® Europe 2020 autorstwa PwC oraz Urban Land Institute.

Dzięki Hubowi Mobilności nieruchomości mogą teraz aktywnie wspierać zrównoważoną mobilność odpowiadając tym samym na coraz bardziej zróżnicowane potrzeby dzisiejszych mieszkańców miast. Wystarczy jedna umowa i jedno miejsce na nieruchomości, które efektywnie skomunikuje budynek z miastem – z usług współdzielonej mobilności na tej samej przestrzeni skorzysta bowiem wielokrotnie więcej osób niż z miejsc parkingowych dla aut w użytku prywatnym. Hub Mobilności to także przejaw Społecznej Odpowiedzialności Biznesu (CSR), jako ekologiczna inicjatywa, dzięki której pracodawcy, zarządcy nieruchomości i administracja publiczna mogą realnie wpływać na równoważenie mobilności miejskiej, tj. przede wszystkim zmniejszać korki. Ponadto, Hub Mobilności to też przewaga konkurencyjna nieruchomości – oznaczonej teraz w aplikacjach wielu usług mobilności oferowanych w hubie i widocznej dla dziesiątek i setek tysięcy użytkowników na każdym z rynków lokalnych . Nie mniej istotnym walorem opisywanego rozwiązania jest aspekt ładu przestrzennego oraz uporządkowanego postoju pojazdów współdzielonych na nieruchomości, co korzystnie wpływa nie tylko na estetykę czy funkcjonalność, ale i na bezpieczeństwo.

O twórcach Hubów Mobilności

Autorami Hubów Mobilności są dwa pionierskie przedsięwzięcia na polskim rynku współdzielonej mobilności.

Pierwszym z nich jest Mobilne Miasto – powstałe w 2017 r. stowarzyszenie branżowe, wśród których znajdziemy dostawców usług bikesharing, operatorów elektrycznych hulajnóg, systemy wynajmu skuterów elektrycznych na minuty, sieci carsharing, platformy agregujące i integrujące usługi współdzielonej mobilności, aplikacje taxi oraz dostawców technologii i usług dla sharingu, m.in. w zakresie oprogramowania, elektromobilności czy ubezpieczeń.

Drugim z twórców Hubu Mobilności jest VOOOM – pierwsza polska platforma typu MaaS (Mobility-as-a-Service), która w ramach jednej aplikacji mobilnej pozwala planować multimodalne podróże (uwzględniające różne usługi sharingowe oraz transport zbiorowy), daje dostęp do wszystkich usług mobilności (m.in. odblokowując hulajnogi, otwierając auta carsharing czy będąc ważnym biletem w komunikacji miejskiej) oraz wygodnie opłaca całą podróż – wszystko w ramach jednego narzędzia, a także w ramach subskrypcji na mobilność oraz autorskich Pakietów Mobilności, tj. oferowanego w ramach tzw. benefitów pracowniczych dofinansowania przez pracodawców dojazdów do pracy przy wykorzystaniu usług zintegrowanych na platformie VOOOM.

Przypisy:

  1. Barter, P. (2013). Cars are parked 95% of the time. Let’s check! Pobrane z: https://www.reinventingparking.org/2013/02/cars–are–parked–95–of–time–lets–check.html (29.06.2019).
  2. Urząd m.st. Warszawy (2016). Warszawskie Badanie Ruchu 2015 wraz z opracowaniem modelu ruchu. Sopot/Kraków/Warszawa: konsorcjum w składzie PBS Sp. z o.o. (lider), Politechnika Krakowska i Politechnika Warszawska, na zamówienie m.st. Warszawy.
  3. Jędrzejewski, A. (2019). Od września strefy płatnego parkowania po nowemu? O co toczy się gra? Pobrane z: http://polskaparkuje.pl/2019/04/27/spp-po-nowemu/ (2.12.2019).
  4. Shaheen, S. (2017). Carsharing Trends and Research Highlights. Berkeley: Uniwersytet Kalifornijski.
  5. Domaszewicz, Z., Jędrzejewski, A. (2019). Na progu przełomu. Raport: współdzielona mobilność w Polsce. Lipiec 2019. Warszawa: Stowarzyszenie Mobilne Miasto i portal SmartRide.pl.

Wizualizacja Hubu Mobilności: Marek Lorens.