Menu
Polityka prywatności
Ta strona korzysta z plików cookies. Zapraszamy do zapoznania się z naszą Polityką prywatności.

Polityka prywatności

Pliki cookie są niewielkimi plikami tekstowymi, które są wykorzystywane przez strony internetowe i zapisywane w pamięci Państwa urządzenia (np. komputera lub telefonu). Pliki te informują nas np. o tym, czy wcześniej odwiedzali Państwo naszą stronę internetową.

Standardowo pliki Cookie są wykorzystywane aby:

  • usprawnić działanie stron internetowych i dostarczyć bardziej spersonalizowaną treść,
  • uprościć działanie stron internetowych,
  • monitorować ruch na stronach internetowych, aby lepiej zoptymalizować stronę.
Wykorzystywane przez nas pliki cookie są bezpieczne i nie powodują żadnych zmian w oprogramowaniu na Państwa urządzeniach.

Podczas przeglądania naszych stron internetowych mogą Państwo zablokować lub usunąć pliki cookies wykorzystując do tego ustawienia Państwa przeglądarki. W zależności od tego z jakiego urządzenia Państwo korzystają, metody konfiguracji plików cookie mogą się różnić i z reguły będą opisane w menu pomocy (lub instrukcji do obsługi urządzenia).

Informacje na temat zmian w plikach cookie w najpopularniejszych przeglądarkach znajdą Państwo poniżej:

Naciśnij aby zamknąć

Gdańsk zmienia zasady w strefie płatnego parkowania

Rada Miasta Gdańska uchwaliła w końcu marca zmienione zasady funkcjonowania SPP. Strefa będzie delikatnie droższa, zdecydowanie większa, a w pewnych obszarach obowiązywała będzie do późniejszych godzin. Więcej za parkowanie swoich (drugich i kolejnych) samochodów zapłacą też mieszkańcy. Ponadto zasadniczo (4-krotnie) wzrośnie opłata dodatkowa za nieopłacenie postoju, co ma zdecydowanie zmniejszyć proceder parkowania „na gapę” z uwagi na dotychczasowo nieadekwatnie niską sankcję (50 zł).

Zaproponowane zmiany mają jednak raczej charakter porządkujący i dostosowujący prawo lokalne do znowelizowanych przepisów ustawy o drogach publicznych, które od września 2019 r. będą m.in. uzależniać maksymalną wysokość opłaty za postój w SPP od wysokości minimalnego wynagrodzenia. Przykładowo opłata za pierwszą godzinę postoju w strefie nie będzie mogła przekroczyć 0,15% minimalnego wynagrodzenia, co przy jego poziomie w 2019 r. wynoszącym 2250 zł oznaczać będzie cenę za postój w SPP nie wyższą niż 3,38 zł za pierwszą godzinę.

Przegłosowana w Gdańsku uchwała przewiduje m.in. następujące zmiany:

  • opłaty za parkowanie godzinowe wzrosną z obowiązujących przez 16 (!) lat stawek do następujących: 3,30 zł za pierwszą godzinę postoju (wzrost o 10%), 3,90 zł za drugą, 4,60 za trzecią, a następnie ponownie 3,30 za każdą kolejną;
  • opłata dodatkowa za nieopłacony postój wzrośnie do kwoty 200 zł (z poziomu dzisiejszych 50 zł);
  • rozszerzenie SPP na zdecydowaną większość Dzielnicy Śródmieście, co ma m.in. związek z realizowaną od końca ubiegłego roku budową w Gdańsku czterech parkingów kubaturowych w formule partnerstwa publiczno-prywatnego, których oddanie planowane jest na lata 2020-2021;
  • abonamenty mieszkańca droższe w porównaniu z dzisiejszymi (120 zł rocznie), ale tylko wobec drugiego (360 zł / rok) i kolejnego (480 zł / rok) pojazdu;
  • wydłużenie godzin obowiązywania opłat – np. w obszarze Głównego Miasta i jego najbliższego otoczenia do godziny 20:00.

Należy wskazać, że powyższe zmiany nie zakładają jeszcze wprowadzenia w Gdańsku tzw. śródmiejskiej strefy płatnego parkowania, w której opłaty pobierane będą mogły być we wszystkie dni tygodnia, a stawka za pierwszą godzinę postoju będzie mogła wynieść nawet 3-krotność stawki ze zwykłej SPP, tj. przy poziomach wskazanych powyżej maksymalnie 10,14 zł za pierwszą godzinę postoju. Biorąc jednak pod uwagę dzisiejsze nierynkowe ceny za parkowanie w śródmieściach polskich miast, które mierzą się z nadmiarem samochodów, wydaje się przesądzone, że wrzesień 2019 r. będzie stanowił punkt zwrotny, w którym opłaty za postój zaczną ulegać normalizacji, a tym samym dość istotnie wzrastać w porównaniu do okresu 16-letnich zaniedbać w tym obszarze, kiedy stawka za postój została odgórnie „zamrożona” na legendarnym już poziomie 3 zł za godzinę. Inną kwestią jest dość długa lista osób uprawnionych do darmowego postoju w gdańskiej SPP, na której znajdziemy nie tylko auta elektryczne (ten „przywilej” wynika obecnie również z ustawy o elektromobilności), ale nawet zwykłe auta hybrydowe.

Wydaje się, że zmierzamy powoli w kierunku tego rodzaju świadomości, w której wspólną przestrzeń miejską w gęstej śródmiejskiej zabudowie zaczynamy traktować jako dobro rzadkie, a jego przeznaczanie pod miejsca postojowe prywatnych pojazdów tylko części z nas za symboliczne kwoty nie znajduje ani społecznego, ani ekonomicznego, ani przestrzennego uzasadnienia – mówi Adam Jędrzejewski, założyciel Polska Parkuje, który od 2010 r. zabiega o lepszą jakość parkowania w Polsce.