
Przygniatającą większością głosów (422 za i jedynie 5 przeciw) Sejm przyjął dziś pakiet zmian legislacyjnych, które pozwolą samorządom powyżej 100 tys. mieszkańców m.in. podnieść opłatę za postój w strefie płatnego parkowania ponad obowiązujące od kilkunastu lat 3 złote. Należy podkreślić, że tak niska stawka za postój w centrach polskich miast doprowadziła przez lata do zdominowania przez samochody przestrzeni publicznej oraz zupełnie nieefektywnego funkcjonowania polityk parkingowych w wielu polskich miastach.
Uchwalonymi zmianami zajmie się teraz Senat, a następnie trafią do podpisu Prezydenta.
„Polska Parkuje” od początku swojego istnienia (2010) wspiera zmiany ukierunkowane na lepsze zarządzanie miejskimi przestrzeniami parkingowymi, a w przedmiotowym procesie legislacyjnym aktywnie uczestniczyła od samego początku realizując m.in. sondę wśród kilkudziesięciu polskich miast i przedstawiając jej efekty zespołowi legislacyjnemu. Przyjęte rozwiązania nie są co prawda optymalne, gdyż nadal nie pozwalają gminom swobodnie decydować o cenach postoju na zarządzanych (i utrzymywanych) przez siebie ulicach (jak ma to miejsce w przypadku szeregu innych usług publicznych – choćby komunikacji miejskiej), jak również nie dają żadnej poprawy gminom poniżej 100 tys. mieszkańców, a borykającym się z problemem parkingowym (np. miejscowości nadmorskie czy inne turystyczne), są jednak krokiem milowym w drodze do przywrócenia równowagi w miejskim ekosystemie mobilności – zdominowanym dotychczas przez auta prywatne, uprzywilejowane niskimi opłatami parkingowymi.
Poniżej kilka doniesień medialnych, które (niestety) eksponują w głównej mierze maksymalną stawkę opłaty godzinowej, a nie uzdrowienie zaniedbywanej od kilkunastu lat polityki parkingowej:
>>>„Sejm uchwalił zmiany. Parkowanie za 9,99 za godzinę” (TransportPubliczny.pl)
>>>„Parkowanie za 9,99. To nie promocja, to duża podwyżka” (TVN Warszawa)
>>>„Parkowanie w Warszawie nawet 10 zł za godzinę? Sejm włączył zielone światło” (wyborcza.pl)