Menu
Polityka prywatności
Ta strona korzysta z plików cookies. Zapraszamy do zapoznania się z naszą Polityką prywatności.

Polityka prywatności

Pliki cookie są niewielkimi plikami tekstowymi, które są wykorzystywane przez strony internetowe i zapisywane w pamięci Państwa urządzenia (np. komputera lub telefonu). Pliki te informują nas np. o tym, czy wcześniej odwiedzali Państwo naszą stronę internetową.

Standardowo pliki Cookie są wykorzystywane aby:

  • usprawnić działanie stron internetowych i dostarczyć bardziej spersonalizowaną treść,
  • uprościć działanie stron internetowych,
  • monitorować ruch na stronach internetowych, aby lepiej zoptymalizować stronę.
Wykorzystywane przez nas pliki cookie są bezpieczne i nie powodują żadnych zmian w oprogramowaniu na Państwa urządzeniach.

Podczas przeglądania naszych stron internetowych mogą Państwo zablokować lub usunąć pliki cookies wykorzystując do tego ustawienia Państwa przeglądarki. W zależności od tego z jakiego urządzenia Państwo korzystają, metody konfiguracji plików cookie mogą się różnić i z reguły będą opisane w menu pomocy (lub instrukcji do obsługi urządzenia).

Informacje na temat zmian w plikach cookie w najpopularniejszych przeglądarkach znajdą Państwo poniżej:

Naciśnij aby zamknąć

Parkowanie w Warszawie – nowy plan działań władz miasta

By 28 września 2016Archiwum 2016
Jpeg

Na dzisiejszym śniadaniu prasowym poznaliśmy nowy podział kompetencji pomiędzy dwojgiem wiceprezydentów – Michałem Olszewskim oraz nowo mianowaną Renatą Kaznowską – jak również najbliższe plany każdego z nich. Wskazano też ogólne priorytety dla rozwoju miasta: 1) transport publiczny, 2) poprawa jakości życia oraz 3) lepsze wykorzystanie budżetu inwestycyjnego.

Nas interesowały rzecz jasna sprawy parkingowe oraz to, jak mogą one wpłynąć na jakość przestrzeni publicznej i funkcjonowanie miasta jako takiego, o czym piszemy poniżej.

SPPN priorytetem

SPPN to warszawska „Strefa Płatnego Parkowania Niestrzeżonego”. Jak ogłosiła przejmująca nadzór nad Zarządem Dróg Miejskich Renata Kaznowska, efektywność funkcjonowania SPPN będzie do końca roku przedmiotem analiz. Zmiany w SPPN zostały określone jako „priorytet na najbliższy czas”. Podkreślono, że SPPN wymaga m.in. rozbudowy (tj. objęcia strefą kolejnych obszarów miasta), jak również uporządkowania kwestii abonamentów parkingowych, których wydano już więcej niż liczba miejsc parkingowych dostępnych w całej SPPN.

Zapytaliśmy też przy tej okazji wiceprezydentów o to, w jaki sposób władze Warszawy chcą i mogą wesprzeć proces zmian legislacyjnych, albowiem efektywność funkcjonowania stref płatnego parkowania w dużej mierze uzależniona jest od przekazania samorządom pełni kompetencji w zakresie ustalania zasad funkcjonowania takich stref. Dzisiaj samorządy nie mogą swobodnie decydować m.in. o tym, jakie opłaty za postój obowiązują na ulicach, kiedy te opłaty mogą obowiązywać, czy choćby, jakie są konsekwencje nie wnoszenia opłat przez kierowców. Problemem są tu ograniczenia zapisane w ustawie o drogach publicznych, których kolejne rządy nie chcą się jednak pozbyć doprowadzając tym samym do degradacji przestrzeni miast, które toną w samochodach.

Renata Kaznowska potwierdziła, że temat zmian legislacyjnych również będzie przedmiotem analiz związanych z funkcjonowaniem SPPN oraz, że niektóre kwestie (np. problem zbyt wielu abonamentów) można rozwiązać wyłącznie przy użyciu prawa lokalnego. Michał Olszewski zapowiedział jednak, że Warszawa – zachęcona skutecznym lobbingiem w zakresie tzw. małej ustawy reprywatyzacyjnej – zamierza też w kwestii parkowania wyjść z własną propozycją zmian legislacyjnych.

Parkingi podziemne

Renata Kaznowska jasno stwierdziła, że „nie można uciekać przed budową parkingów podziemnych” oraz, że „dąży się do ograniczenia parkowania naziemnego”. Wtórował jej Michał Olszewski, który mówił, że parkingi podziemne mają „uwolnić przestrzeń publiczną i schować samochody pod ziemię”. Jednocześnie zastrzeżono, że zanim miasto podejmie dalsze decyzje dotyczące budowy parkingów podziemnych – za wyjątkiem parkingu pod Placem Defilad, którego powstanie jest przesądzone – musi dokończyć trwające aktualnie postępowanie na budowę parkingów podziemnych w trybie koncesji. Ma się to wydarzyć do końca roku. Biorące w postepowaniu firmy zostaną zaproszone do złożenia ofert, dzięki czemu miasto otrzyma informację z rynku, czy podmioty prywatne będą zainteresowane budową parkingów podziemnych w formule koncesyjnej.

Na dzień dzisiejszy nie jest także przesądzone, jaki podmiot miałby być ew. inwestorem, gdyby to miasto zdecydowało się samodzielnie budować parkingi. Jest to przedmiotem analiz, pewne jest jednak to, że infrastruktura parkingowa powinna powstać „pozabilansowo”, tj. nie wpłynąć negatywnie na zadłużenie miasta.  Do końca roku miasto ma być gotowe do rozmów o szczegółach przedsięwzięcia.

„Inwestycje Warszawskie”

Michał Olszewski ogłosił, że powstanie duży inwestor miejski (nowa jednostka budżetowa), który zajmie się realizacją kluczowych dla miasta projektów infrastrukturalnych. „Inwestycje Warszawskie” – bo tak nazywać się ma nowy wehikuł inwestycyjny – realizować mają najważniejsze inwestycje w sposób bardziej efektywny, niż miało to miejsce dotychczas, m.in. za sprawą wdrożenia systemu zarządzania projektami. Czy „Inwestycje Warszawskie” odpowiadać będą również za budowę parkingów podziemnych, czy też parkingami zajmie się niezależna spółka miejska, tego na obecnym etapie nie wiemy.

Lepsza przestrzeń publiczna

Michał Olszewski zapowiedział także porządkowanie oraz estetyzacje przestrzeni publicznej, głównie w kontekście reklam, jednak zapowiedział równocześnie większą liczbę eksperymentów polegających na tworzeniu bardziej przyjaznej dla mieszkańców przestrzeni, czego przykładem był tymczasowo zlikwidowany w ostatnich dniach parking naziemny na Placu Teatralnym, w miejscu którego urządzono… ogród.

Czekamy na lepsze

Podsumowując, uzbrajamy się teraz w cierpliwość i czekamy do końca 2016 r. na efekty działań miasta, a w szczególności na: 1) rekomendacje w zakresie zmian w funkcjonowaniu warszawskiej SPPN, 2) zakończenie aktualnego postępowania na budowę parkingów podziemnych w formule koncesji, 3) inicjatywę legislacyjną m.st Warszawy w zakresie zmiany zasad funkcjonowania stref płatnego parkowania, 4) powstanie „Inwestycji Warszawskich”, jak również 5) na wyniki konsultacji Warszawskiej Polityki Mobilności, która wiele miejsca poświęca zrównoważonemu transportowi i dbałości o jakość przestrzeni miejskiej.

 

Doniesienia medialne:

>> „Zapowiedź podziemnych parkingów. Będą zmiany w strefie płatnego parkowania. Plany wobec Służewca” (TVN Warszawa)

>> „Sto nowych inwestycji, kładka nad Wisłą i zmiany na placach. A co z parkowaniem?” (warszawa.wyborcza.pl)

>> „Metro, parkowanie, nowe inwestycje. Wiceprezydenci o swoich planach” (onet.)