Menu
Polityka prywatności
Ta strona korzysta z plików cookies. Zapraszamy do zapoznania się z naszą Polityką prywatności.

Polityka prywatności

Pliki cookie są niewielkimi plikami tekstowymi, które są wykorzystywane przez strony internetowe i zapisywane w pamięci Państwa urządzenia (np. komputera lub telefonu). Pliki te informują nas np. o tym, czy wcześniej odwiedzali Państwo naszą stronę internetową.

Standardowo pliki Cookie są wykorzystywane aby:

  • usprawnić działanie stron internetowych i dostarczyć bardziej spersonalizowaną treść,
  • uprościć działanie stron internetowych,
  • monitorować ruch na stronach internetowych, aby lepiej zoptymalizować stronę.
Wykorzystywane przez nas pliki cookie są bezpieczne i nie powodują żadnych zmian w oprogramowaniu na Państwa urządzeniach.

Podczas przeglądania naszych stron internetowych mogą Państwo zablokować lub usunąć pliki cookies wykorzystując do tego ustawienia Państwa przeglądarki. W zależności od tego z jakiego urządzenia Państwo korzystają, metody konfiguracji plików cookie mogą się różnić i z reguły będą opisane w menu pomocy (lub instrukcji do obsługi urządzenia).

Informacje na temat zmian w plikach cookie w najpopularniejszych przeglądarkach znajdą Państwo poniżej:

Naciśnij aby zamknąć

Niskoemisyjny car sharing ma ruszyć w Warszawie w 2017

grafika do wpisu car sharing 1

Warszawa jeszcze tego lata ogłosi postępowanie na miejski system car sharing – tego dowiedzieliśmy się na dzisiejszym posiedzeniu Komisji Infrastruktury i Inwestycji Rady m.st. Warszawy, podczas którego car sharing był tematem ponad 1,5-godzinnej prezentacji i późniejszej debaty pomiędzy Dyrektorem Zarządu Dróg Miejskich (ZDM) Łukaszem Puchalskim a radnymi zasiadającymi w komisji. W efekcie spotkania uzgodniono, że ZDM ogłosi na przełomie lipca i sierpnia postępowanie na wybór jednego lub dwóch operatorów car sharing dla Warszawy.

Czym jest car sharing? Jest zorganizowaną usługą polegającą na udostępnieniu mieszkańcom floty samochodów (najczęściej niewielkich gabarytowo aut miejskich – na zdjęciu przykład CityBee z Wilna) do krótkoterminowego korzystania wewnątrz miasta – jako dużo bardziej efektywna i przyjazna miastu alternatywa dla podróży własnym samochodem. Car sharing określany też bywa mianem „miejskiej wypożyczalni samochodów”, która doskonale wpisuje się w trend zrównoważonej mobilności, ideę smart city oraz ekonomię współdzielenia, uzupełniając w ten sposób ofertę dostępnych sposobów mobilności w mieście (pieszo, rower, komunikacja zbiorowa, taxi/Uber, skuter/motor, samochód).

Doświadczenia ze świata i z Europy pokazują, że koszt wynajmu auta w systemie car sharing (możliwy z dokładnością co do minuty!) jest wymiernie mniejszy w porównaniu z ceną usług taksówkarskich na podobnej trasie. System taki działa podobnie do miejskiej wypożyczalni rowerów, tyle że rozsiane po całym mieście samochody znajdujemy, otwieramy i zamykamy smartfonem, a płatność przebiega automatycznie z zarejestrowanej wcześniej karty płatniczej. Auta wypożyczalni utrzymane są zaś najczęściej w jednolitej i łatwej do zidentyfikowania kolorystyce, w zależności od miasta i operatora systemu. Żeby korzystać z usługi najczęściej wystarczy ważne prawo jazdy i rejestracja w systemie.

Jakie korzyści daje miastu car sharing? Car sharing to jeden ze sposobów przeciwstawienia się rosnącemu wskaźnikowi motoryzacji, zjawisku szczególnie dotkliwie odczuwalnemu w większych ośrodkach miejskich. Dzięki „publicznemu autu” mamy mniej samochodów na drogach (jedno auto współdzielone zastępuje w ruchu wg różnych badań 4-10 samochodów), więcej uwolnionej od samochodów przestrzeni miejskiej, mniejszy deficyt miejsc parkingowych, mniej przejeżdżanych kilometrów, mniejsze korki, mniejsze zanieczyszczenie powietrza, a także mniejsze obciążenie dla domowego (lub firmowego) budżetu – koszt korzystania z auta współdzielonego jest bowiem w wielu przypadkach niższy niż posiadanie/użytkowanie auta na własność/wyłączność.

Przywileje w ruchu? Tak! Ogólnoświatową zasadą jest, że pojazdy współdzielone otrzymują od władz miasta określone przywileje w ruchu, np. prawo jazdy bus-pasem, darmowe/ulgowe parkowanie, prawo wjazdu do stref ograniczonego ruchu czy wydzielone miejsca parkingowe w pasie drogowym. W projekcie warszawskim przywileje nie są jednak przesądzone na obecnym etapie, a zależeć będą od decyzji radnych na późniejszym etapie, już podczas negocjacji ZDM z potencjalnymi koncesjonariuszami. Podstawowym przywilejem ma być zryczałtowana opłata za postój w strefie płatnego parkowania. W dalszej kolejności rozważa się także jazdę bus-pasami oraz prawo wjazdu do stref ograniczonego ruchu. ZDM nie zamierza natomiast wydzielać specjalnie dedykowanych dla car sharingu miejsc postojowych.

 

>>POBIERZ OFICJALNĄ PREZENTACJĘ ZARZĄDU DRÓG MIEJSKICH

>>„SAMOCHODOWE VETURILO. ZIELONE ŚWIATŁO DLA WYPOŻYCZALNI MIEJSKICH SAMOCHODÓW”