Menu
Polityka prywatności
Ta strona korzysta z plików cookies. Zapraszamy do zapoznania się z naszą Polityką prywatności.

Polityka prywatności

Pliki cookie są niewielkimi plikami tekstowymi, które są wykorzystywane przez strony internetowe i zapisywane w pamięci Państwa urządzenia (np. komputera lub telefonu). Pliki te informują nas np. o tym, czy wcześniej odwiedzali Państwo naszą stronę internetową.

Standardowo pliki Cookie są wykorzystywane aby:

  • usprawnić działanie stron internetowych i dostarczyć bardziej spersonalizowaną treść,
  • uprościć działanie stron internetowych,
  • monitorować ruch na stronach internetowych, aby lepiej zoptymalizować stronę.
Wykorzystywane przez nas pliki cookie są bezpieczne i nie powodują żadnych zmian w oprogramowaniu na Państwa urządzeniach.

Podczas przeglądania naszych stron internetowych mogą Państwo zablokować lub usunąć pliki cookies wykorzystując do tego ustawienia Państwa przeglądarki. W zależności od tego z jakiego urządzenia Państwo korzystają, metody konfiguracji plików cookie mogą się różnić i z reguły będą opisane w menu pomocy (lub instrukcji do obsługi urządzenia).

Informacje na temat zmian w plikach cookie w najpopularniejszych przeglądarkach znajdą Państwo poniżej:

Naciśnij aby zamknąć

Kraków chce miejskiej wypożyczalni aut elektrycznych

Krakow_CS_mapa_dialog_tech

Władze Krakowa zaprosiły dziś do dialogu technicznego operatorów car sharingu, którzy zainteresowani są świadczeniem takiej usługi dla miasta w oparciu o pojazdy elektryczne. Spotkania z firmami mają się odbyć w czerwcu i będą miały charakter wzajemnych, niewiążących konsultacji. Dopiero później miasto ogłosi zasadnicze postępowanie na „uruchomienie i zarządzanie wypożyczalnią samochodów elektrycznych (carsharing) w Krakowie”.

We wstępnych założeniach w Krakowie powstać ma 50-70 punktów wypożyczeń, z których każdy wyposażony będzie w urządzenie do ładowania min. 3. pojazdów elektrycznych. Mają one zostać zlokalizowane w ważnych punktach przesiadkowych, w których dostępne są także inne środki komunikacji miejskiej, kolej, parkingi miejskie oraz stacje wypożyczeń rowerów miejskich, stając się tym samym integralną częścią systemu komunikacji miejskiej Miasta Krakowa.

Miejska wypożyczalnia aut elektrycznych posiadać ma co najmniej 100 pojazdów o zróżnicowanych parametrach: 35 miejskich pojazdów 2-osobowych, 50 miejskich pojazdów klasy A oraz 15 małych aut dostawczych. Co jest także sprawdzoną na Europie i na świecie praktyką, pojazdy „carsharingowe” zyskają szereg przywilejów w ruchu miejskim, m.in. prawo poruszania się po buspasach, bezpłatny postój w strefie płatnego parkowania oraz na miejskich parkingach, jak również prawo wjazdu do wybranych obszarów z ograniczeniami w ruchu kołowym.

>>ZAPOZNAJ SIĘ  Z TREŚCIĄ OGŁOSZENIA W KRAKOWIE

Przypomnijmy: obecnie car sharing w Europie i na świecie zdobywa ogromną popularność jako uzupełnienie form miejskiej mobilności i alternatywa dla podróży własnym samochodem, a nawet dla samego posiadania samochodu. Doskonale wpisuje się to w idee zrównoważonej mobilności, smart city oraz troski o jakość miejskiego powietrza. Car sharing pozwala zredukować liczbę pojazdów na ulicach, zmniejszyć korki, poprawić jakość powietrza, osłabić popyt na miejsca parkingowe, zachęcić do bardziej świadomego korzystania z zasobów środowiska, miasta, jak i naszego domowego budżetu – wyrażając to w korzystaniu ze współdzielonej floty samochodów.

Pierwszym miastem w Polsce, które uruchomić ma tak popularną w Europie i na świecie usługę, jaką jest car sharing, jest Wrocław, gdzie aktualnie ku końcowi zmierzają negocjacje w postępowaniu na wybór operatora miejskiej wypożyczalni aut elektrycznych. Nie jest jednak wcale przesądzone, że Wrocław będzie pierwszym polskim miastem, które doczeka się car sharingu jako takiego. Przyjętą w Europie praktyką jest bowiem model, w którym władze miejskie nie organizują przetargu na jednego „miejskiego” operatora tworząc tym samym lokalny monopol na tę formę mobilności, ale wspierają car sharing jako kategorię transportu w mieście i pozwalają operatorom car sharingu na działalność na zasadach wolnorynkowych w warunkach konkurencji, podobnie jak ma to miejsce z usługami taksówkarskimi, którym przysługuje szereg przywilejów w ruchu miejskim, gdzie na rynku funkcjonuje wiele firm taksówkarskich, które rywalizują ze sobą jakością, ceną i pomysłem na biznes. Możliwe więc, że niektóre z polskich miast szybciej niż Wrocław uruchomią car sharing, jednak w wydaniu pojazdów z napędem konwencjonalnym, a jedynie z „domieszka” pojazdów elektrycznych (na miarę praktycznie nie istniejącej dziś w polskich miastach infrastruktury do ładowania takich aut).