Menu
Polityka prywatności
Ta strona korzysta z plików cookies. Zapraszamy do zapoznania się z naszą Polityką prywatności.

Polityka prywatności

Pliki cookie są niewielkimi plikami tekstowymi, które są wykorzystywane przez strony internetowe i zapisywane w pamięci Państwa urządzenia (np. komputera lub telefonu). Pliki te informują nas np. o tym, czy wcześniej odwiedzali Państwo naszą stronę internetową.

Standardowo pliki Cookie są wykorzystywane aby:

  • usprawnić działanie stron internetowych i dostarczyć bardziej spersonalizowaną treść,
  • uprościć działanie stron internetowych,
  • monitorować ruch na stronach internetowych, aby lepiej zoptymalizować stronę.
Wykorzystywane przez nas pliki cookie są bezpieczne i nie powodują żadnych zmian w oprogramowaniu na Państwa urządzeniach.

Podczas przeglądania naszych stron internetowych mogą Państwo zablokować lub usunąć pliki cookies wykorzystując do tego ustawienia Państwa przeglądarki. W zależności od tego z jakiego urządzenia Państwo korzystają, metody konfiguracji plików cookie mogą się różnić i z reguły będą opisane w menu pomocy (lub instrukcji do obsługi urządzenia).

Informacje na temat zmian w plikach cookie w najpopularniejszych przeglądarkach znajdą Państwo poniżej:

Naciśnij aby zamknąć

Artykuł „Parkowanie w Polsce wciąż sterowane centralnie”

By 23 listopada 2015Archiwum 2015
DSC_0050

W najnowszym numerze Magazynu Europarking zajmujemy się centrami polskich miast, które – wobec mało efektywnych polityk parkingowych – przypominają nie tyle przestrzeń miejską, co dzikie parkingi. Powody? Zbyt niska opłata za postój w strefach płatnego parkowania (SPP), zbyt duża skala nielegalnego parkowania i zbyt małe środki zaangażowane w przeciwdziałaniu temu zjawisku, liberalne podejście samorządów w przyznawaniu przywileju darmowego i/lub zryczałtowanego parkowania, przyzwolenie społeczne na dominację samochodów nad przestrzeniami przeznaczonymi dla pieszych i terenami zielonymi.

Przypomnijmy: niezbędne zmiany w prawie – pozwalające samorządom samodzielnie decydować o zasadach funkcjonowania SPP na swoim terenie – zostały już raz (w 2013 r.) zaakceptowane przez Rząd, jednak po ustnej wypowiedzi premiera, który opowiedział się przeciwko przyznania władzom miast możliwości podniesienia ceny za postój w SPP, prace legislacyjne zostały zarzucone.

Liczymy na to, że po niedawnych wyborach parlamentarnych Rząd szybko rozprawi się z tym, na co polskie miasta czekają już przeszło 10 lat. Przyjęta zaś w ubiegłym miesiącu przez Rząd Krajowa Polityka Miejska (przeczytaj więcej o KPM 2023) rozprawia się z kwestią parkowania wprost:

„Należy poszukiwać efektywnych rozwiązań z zakresu polityki parkingowej (np. w zakresie stawek za parkowanie, limitowania dopuszczalnego czasu postoju itp.), których stosowanie, dopasowane do lokalnych warunków, prowadzić będzie do umożliwienia konkurowania transportu publicznego z transportem indywidualnym, a także do zapewniania rotacji miejsc parkingowych i równowagi popytu i podaży w obszarach, gdzie wolne miejsce parkingowe jest towarem deficytowym.”

KPM rekomenduje i czyni odpowiedzialnym za stosowne zmiany ministra właściwego ds. transportu:

„Należy dokonać analizy obowiązujących przepisów pod kątem wprowadzenia rozwiązań umożliwiających samorządom lokalnym wykorzystanie szerszej palety instrumentów do prowadzenia polityki transportowej, w tym m.in.:

  • zwiększenia elastyczności w ustalaniu zasad regulujących płatne parkowania,
  • zwiększenia skuteczności przeciwdziałania nielegalnemu parkowaniu (w tym mającym na celu uniknięcie opłat za korzystanie ze stref płatnego postoju),
  • wprowadzenia ram prawnych dla możliwości tworzenia „strefy ograniczonej emisji”,
  • wprowadzenia możliwości ustalania opłaty kongestyjnej (za wjazd do śródmieścia – przyp. fundacji),
  • formalnego usankcjonowania miejsc postojowych tylko dla dostaw (specjalne oznakowanie, ograniczenia czasowe itp.).”

Będziemy monitorować proces zmian. Liczymy, że będziemy mogli za jakiś czas zacytować aktualne hasło „Polska Parkuje” ze strony głównej: „Parkowanie zmienia miasta. Parkowanie się zmienia.”

>> PRZECZYTAJ ARTYKUŁ Z MAGAZYNU EUROPARKING